söndag 16 november 2014

Lussekatter och lussedinosaurier

Idag har det bakats lussebullar! Eller lussedinosaurier, lussebalettflickor och lussecreepers! Jag tog halva degen och gjorde klassiska lussekatter medan barnen fick dela på den andra halvan och de lät fantasin flöda! Vi har såklart provsmakat och det är alltid lika gott med nybakat och särskilt den första lussekatten för säsongen!


Testade att ha i vaniljkvarg istället för vanlig kesella men jag tyckte inte att jag fick med någon vaniljsmak, däremot blev de väldigt saftiga och goda!




Recept;

50 g jäst för söta degar
2 dl socker
1/2 tsk salt
2 påsar saffran
150 g smör
5 dl mjölk
200 g vaniljkvarg
1 ägg
ca 17 dl vetemjöl

Jag löser alltid upp jästen med socker och salt. När det har smält blandar jag i saffran. Smöret smälter jag och blandar med mjölken så det blir 37 grader. I med det, kvargen och ägget. Sist åker mjölet i! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar