måndag 10 oktober 2016

Kias äppelkaka

Tyvärr har vi inte kommit igång med bygget än, allt är klart med kommunen så det är bara att sätta igång. Men våra hantverkare är ute och jagar älg... Nu är det dock bestämt att de sätter igång på måndag nästa vecka! Hoppas hoppas hoppas att de hinner klart allt på 10 veckor för sen är det jul! Det hade varit så himla kul att kunna fira jul i vår utbyggnad!

I väntan på byggstart kommer här ett recept på världens godaste och enklaste äppelkaka! I min lilla receptbok (som har ganska många år på nacken) heter den "Kias äppekaka" då jag har fått receptet av min vän Kia från studietiden i Halmstad. Den är så god och enkel att göra så jag delar gärna med mig av receptet!

Visar IMG_8399.JPG

Kias äppelkaka

140 g smör (ta gärna fram det en stund innan)
2 dl socker
1 ägg
2 dl mjöl
mjölk (med känsla, kan uteslutas om den inte behövs)
1 stort äpple
kanel
pärlsocker

Sätt ugnen på 185˚C
Smörj och bröa en liten form (i formen på bilden har jag 1 1/2 sats)
Vispa smör och socker
Tillsätt mjöl och rör runt
Knäck i ett ägg och blanda ihop
Om det behövs tillsätt en liten skvätt mjölk
Klicka ut smeten i formen
Skala och klyfta äpplet i tunna bitar
Tryck ner äppelbitarna i ett snyggt mönster
Strö över kanel och pärlsocker
Grädda i ugnen i ca 35 minuter

Låt svalna något innan äppelkakan serveras med vaniljsås!

Visar IMG_8402.JPG






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar