onsdag 14 oktober 2015

Sista VAB dagen och Kärleksmums!

I går på förmiddagen (eller morgonen, klockan var inte ens 9...) ringde de från skolan och bad mig komma och hämta vår lilla loppa som hade kräkt. Jag packade ihop mina saker och skyndade mig för att hämta hem henne. Som tur var så var hon nästan helt som vanligt när jag kom dit och vid 9.30 satt hon i soffan i myskläder och undrade varför hon inte fick något att äta? Ja nån kräksjuka var det ju inte i alla fall! Skönt!


Men för säkerhets skull så har vi varit hemma i dag också och som så många andra gör så har även jag passat på att baka lite den sista VAB dagen. Dagen började med kanelbullar eftersom de tar längst tid...



Passande nog är det tävlingar på lördag med gympan och 10 st mjuka kakor ska lämnas in. Så vi körde vidare med Kärleksmums! Mmm så himla gott det är! Sist skojade vi till det genom att byta ut kokos/strössel mot färgglada minimarshmallows, smarties och lysmelk. Jag fick dock en liten hörna med polkagrisströssel eftersom jag älskar mint och det strösslet ger en härlig mintsmak! Allt funkade väldigt bra! Idag blev det dock lite mer klassiska kärleksmums med kokos.


Supergoda blev de och 12 st har jag nu slängt in i frysen i väntan på helgen tävlingar! Bästa receptet på Kärleksmums kommer här;

4 ägg
5 dl socker
knappt 8 dl mjöl
1 1/2 msk bakpulver
1 1/2 msk vaniljsocker
3 msk kakao
250 g smält smör
knappt 2 dl mjölk

Vispa ägg och socker poröst, blanda i mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Häll i smält smör och blanda försiktigt, blanda sedan i mjölken. Häll ut smeten på bakplåtspapper i en bakplåt med hög kant och grädda i mitten av ugnen i 200°C i ca 15 minuter.

Blanda under tiden ihop glasyren;

4 dl florsocker
2 msk kakao
knappt 50 g smält smör
2-3 msk kallt kaffe (tillsätt detta sist, till lagom konsistens)

När kakan har svalnat något brer du ut glasyren och häller på kokos eller strössel. Det funkar som jag skrev innan även med smarties, lysmelk och minimarshmallows!


I morgon är det redan torsdag och dags för skola och jobb igen!

2 kommentarer: